کلمه
 

در یک واکنش شیمی طبق اصول لاوازیه وقتی یک سوی واکنش خود به خود به سمت دیگر حرکت می کند که به آزاد سازی انرژی بیانجامد. واکنشی که خود به خودی نباشد نیاز به انرژی خارجی برای پیشرفت دارد.

این اصل در زندگی طبیعی انسان ها نیز جاری ست. اگر امری فطری نباشد برای اجرایی شدنش نیاز به انرژی خارجی داریم. حال یک سوال:

آیا برهنه شدن خواست ذاتی زنان است؟

این روزها با بسیاری از عناوین جستجو در اینترنت به عکس های نیمه برهنه و برهنه زنان و دختران بر می خوریم. اما آیا به سبب گستردگی ظاهری، برهنگی یک امر فطری ست؟

البته نیاز به تجمل و زیبایی در نهاد زنان است، چنان که تمایل به دیدن بدن زن در وجود مرد وجود دارد. بحث در بد حجابی و بی حجابی موسوم ما هم نیست. مراد آنی ست که امروز به افراط -در برهنگی کامل- گرائیده..

"عورت" که متاسفانه بد معنا شده، هر چیز زیباست که در برملا شدنش اعتبار و ارزش کم می شود. چادر و پوشش امروز برای پوشاندن زشتی ها و عریانی برای زیبائی هاست!

در دیده شدن یا نشدن بدن و موی زنان نظریات بسیار است اما آنچه اغلب به آن قائلند رها کردن آنچه طبیعت به بار می آورد است. و بنابراین چنین پیش می آید. برخی معتقدند اینکه در بسیاری نقاط دنیا حجاب وجود ندارد باعث کاهش فسادهای مرتبط با نوامیس نیز می شود. البته با توجه به آمار موجود چنین امری صادق نیست. آمار زن آزاری و کشتن زنان با تجاوز در این کشورها نیز کم نیست. البته باید توجه داشت این آمار در کشورهایی مثل عربستان سعودی کمترین است. در ایران به دلیل جذابیتی که برخی زنان و دختران برای خود به وجود می آورند نیز این آمار بالاست. چرا؟

دیدن جزئی از زیبایی برای مردان، تلاش برای کسب همه آن را ایجاد می کند و چون در ذات زنان در اختیار گذاشتن مجانی نیست و مرد که برای رسیدن به هدفش حاضر به پرداختن بهایی نیست، به هر اقدامی دست می زند.. متلک و آزار شکل ابتدایی و تا برسد به.. حتی قتل! اگر مرد تنها زیبایی های چنین را در وجود همسرش (آرایش در خانه) ببیند، چگونه در جامعه به زنان بی آرایش دیگر نگاه کند؟ (توصیه اسلام)

- آدم و حوا زمانی که لباس بهشتی از تنشان افتاد شرمنده شدند..

- فروید و لکان، دو شخصیت تاثیر گذار علم روانکاوی (که بسیاری آنان را به اشتباه خواستار بی بند و باری جنسی می دانند) حجاب (نه به معنای دقیق دینی ما) را خواسته روانی ذاتی زن می دانند؛ وسیله ای برای نیازمند کردن و جذب بیشتر محبت جنس مخالف، بدون در اختیار بودن بی موهبت.

- خداوند در قرآن در مورد پوشش و برخورد زنان توصیه می کند: مبادا موجب برانگیختن نامحرم شود.

و همه این ها را هم کسی نداند.. اصلاً چرا برای این عکس ها و فیلم های مبتذل پول سرشاری خرج می شود؟ مگر نه این که امر ذاتی نیازی به خرج هزینه خارجی ندارد و به طور طبیعی توسط عامل به ظهور می رسد؟!

در قوانین نسبتاً مخفی فیلم سازان و بازیگران هالیوود قانونی به نام Non-nude clause وجود دارد که بازیگرانی چون "کرستن دانست" (بازیگر فیلم مرد عنکبوتی) در قرار داد خود تاکید می کنند که در صحنه های ملتزم به برهنگی کامل شرکت نمی کنند. الیشا کوتبرت -بازیگر کانادایی سریال 24- در پاسخ به مردانی که آنان را از دیدن بدن عریانش محروم کرده می گوید: "فکر می کنم با بازی و عملکردم چیز های زیادی به جامعه داده باشم، گمان نمی کنم نیازی به ارائه سینه هایم باشد!"

چاپلین بزرگ به دخترش می نویسد: "بگذار جسم تو مال کسی باشد که روحش را برای تو عریان کرده است"

خداوند زنان را به حفظ عورت ها و نگاه و مردان را به حفظ نگاه و عورت ها توصیه می کند. (سوره نور)

برهنگی زنان جز یک نیاز برآورده شده به خواست زور مردان نیست.

[ دوشنبه ۳٠ شهریور ،۱۳۸۸ ] [ ٢:٥۸ ‎ب.ظ ] [ مهدی وزیریان ]

در روانکاوی و روانشناسی می گویند که انسان در هر صورتی تنهاست..

انسان ها در جمع می مانند و می گویند و سرخوشی می کنند شاید از تنهایی برهند اما...

این تنهایی جبران نمی شود مگر در رابطه با حقیقت درون؛ رابطه با خود و خدای خود که از رگ گردن نیز نزدیک تر است. تا امتحان نکنیم باورش کمی مشکل است..

28-6-1388

پی نوشت 1: رگ گردن جایی ست که خون به قلب وارد می شود، دروازه ورود به قلبی  که نماد جان انسان است

پی نوشت 2: نوشته هایی مربوط:

http://iranianmedia.blogspot.com/2009/09/blog-post_08.html

http://www.tebyan.net/religion_thoughts/articles/quranicarticles/2009/6/29/95779.html

[ شنبه ٢۸ شهریور ،۱۳۸۸ ] [ ۱٢:٠٢ ‎ب.ظ ] [ مهدی وزیریان ]

وظیفه ما در قبال مظلومان جهان چیست؟

قرآن مجید: موسی هنگامی که کسی را دید که فریاد بر می آورد و دیگری به او ظلم می کند به حمایت از او برخواست

پیامبر اکرم: هرکس بشنود مسلمانی فریاد بر می آورد که مسلمانان به دادم برسید و به یاریش نشتابد مسلمان نیست

فردوسی طوسی: بنی آدم اعضای یکدیگرند    که در آفرینش ز یک گوهرند

                        چو عضوی به درد آورد روزگار         دگر عضوها را نماند قرار

اینکه برخی می گویند فلسطین مسئله ما نیست بر اساس کدام آموزه دینی یا انسانی ست؟

25-6-1388

[ چهارشنبه ٢٥ شهریور ،۱۳۸۸ ] [ ۸:٤٦ ‎ق.ظ ] [ مهدی وزیریان ]

برخی به جای آنکه از عرش به فرش آیند، آن را به فرش می آورند.

اینگونه شبانه و بی نشان اجابت نیازمند می شوند و در عین زمامداری، زمام پیرزنی بیوه به گردن می آویزند و بنده خدا را حقّاً در جانشینی خدا درک می کنند. تلاش می کنند در دنیا تا حدّ توان؛ چاه های و باغات فراوان.. و شجاعت جنگ در راه حق. وقتی به قدرت رسند عدالت را بر رضای برادر و حبّ پست تر ترجیح می دهند و قطع زیاده خواهی و بازپس گیری به یغما برده ظالمان را به نهروان و جمل می خرند و مشتاق دیدار خداوند می مانند تا "فُزت و ربّ الکَعبه" را سر دهند.

مدت هاست علی را کشته ایم.. برای که.. یا بهتر بگویم چه گریه می کنیم؟ جز برای خود؟ که اگر علی اکنون نیز بود شاید همانی را می کردیم که پسر ملجم کرد..مگر تحمل عدالت بر من خو گرفته به ظلم آسان است؟

باور نمی کنم با چاه تنها از مردمان زمانه خود نالیده باشد..

"ای علی که جمله عقل و دیده ای

شمّه ای واگو از آنچه دیده ای"

چگونه بگوید از درکش از عالم حقیقت؟ جز با چاه.. که صدایش را به خود بازگرداند و بگوید: تنها جواب حقیقت خود اوست؟

19 و 21 شهریور 1388

[ شنبه ٢۱ شهریور ،۱۳۸۸ ] [ ۱٠:٢٦ ‎ب.ظ ] [ مهدی وزیریان ]

دشمن مشترک باعث اتحاد است.

خیلی وقت ها آرزو کرده ام که دشمن داشته باشیم! دشمنی که رحم نکند!

یادتان هست یا نیست نمی دانم.. دوران جنگ با عراق؛ چقدر مردم متحدی بودیم.

از همین نکته به شکلی جالب در فیلم "Mr. and Mrs. Smith" استفاده شده بود

یک مثال عینی: دقت کرده اید مثلاً یک همکلاسی یا همسایه که سال تا سال با او سلام هم نداریم، وقتی در یک مسافرت او را می بینیم انگار آشناترین ماست! حسابی تحویل و ...

انسان همیشه به محیط اطراف خود نگاه می کند و سعی دارد آشناترین و صمیمی ترین ممکن را به خود نزدیک کند.

18-6-1388

[ چهارشنبه ۱۸ شهریور ،۱۳۸۸ ] [ ۱:٤٠ ‎ب.ظ ] [ مهدی وزیریان ]

در حدیث معصوم است که خواندن یک آیه قرآن در ماه رمضان برابر ختم قرآن است، یا خواب هم عبادت است و ...

و نیز در حدیث معصوم است که: یک ساعت تفکر بهتر از هفتاد سال عبادت است.

چگونه؟

در قرآن کریم آمده که: در حالی که نمی فهمید چه می گوئید خداوند را نخوانید

از موارد مؤثر در فهم عقلی، وضع جسمی ست. ثابت شده که خالی ماندن دستگاه گوارش باعث افزایش درک عقلی ست: "اندرون از طعام خالی دار، تا در او نور معرفت بینی". با روزه امکان تمرکز حواس و فهم بالاتر است و هرچه در آن فهم باشد ارزشش چندین برابر حالت بدون درک است. در کنار این باید توجه داشت اینکه چنان ارزشی بیان شده بیان امکان است نه وجوب.

نیز خواب در این ماه چون رفع خستگی برای آمادگی در تلاش آن درک است، جزئی از عبادت محسوب  می شود.

 آن تفکری که با عبادت مقایسه می شود، تفکری همراه اندیشه است در برابر عبادتی بدون تفکر. انتخاب مسیر درست برتر از مدت های طولانی قدم زدن در راهی ست که به مقصدی نمی رسد.

دکتر شریعتی می گوید: دوست دارم در خیابان با کفش هایم راه بروم و به خدا فکر کنم تا اینکه در مسجد باشم و به کفش هایم فکر کنم.

پی نوشت1: هفتاد عددی رایج در زبان عرب برای بیان مقدار زیاد است.

پی نوشت 2: برای خواندن مطالبی دیگر درباره فواید روزه و روزه داری مفید به این پیوند مراجعه کنید:

http://mahdivazirian./

 

18-6-1388

[ سه‌شنبه ۱٧ شهریور ،۱۳۸۸ ] [ ٦:٠٢ ‎ق.ظ ] [ مهدی وزیریان ]

جبر آنی ست که ما را فرا گرفته بی آنکه خواسته باشیم؛ والدین، ژنتیک، افراد اطراف، غرایز، محیط رشد، حوادث پیش رو و ...

اختیار تصمیمی ست که در قبال این محیط می گیریم

و

"خداوند هیچکس را بیش از توانش تکلیف نمی کند"

١۴-۶-١٣٨٨

[ شنبه ۱٤ شهریور ،۱۳۸۸ ] [ ۱:۱٧ ‎ب.ظ ] [ مهدی وزیریان ]

آرزو می کنم آن لحظه های بیداری همیشگی برسند..

چشمانم بسته است تا وقتی راه هست و وقتی به بن بست می خورم، تازه می گشایمشان. بد می کنم به خود، و با بازماندنم، فرصتی را برای -شاید- هدایت وسیله ای خودم، دیگران را، سلب.

به فکر جبران که می افتم، لرزه بر اندامم می آید که نکند باز هم به خاطر رهایی ست از این لحظه های پوچ، و بعد هیچ.. که بارها شده.. و انسان ظالم و فراموشکار است..

در لحظه های نابی به سر می برم، که حتی فکر تمام شدنشان عذاب است.. پس چرا وقتی تمام می شوند عذاب نمی کشم؟!

بیرون از معنا، تعریف کردن، درد نفهمیدنی به همراه ندارد. نمی دانی که چه می خواهی، درک نکرده ای لذت را..

و باز آرزو می کنم این لحظه ها ابدی باشند...

29/3/1387

[ جمعه ۱۳ شهریور ،۱۳۸۸ ] [ ٩:٠٠ ‎ق.ظ ] [ مهدی وزیریان ]

تعریف محدود کردن است

تا بگویم خدا آنیست که... می ترسم، شاید هر آنچه از او می دانم را نگویم و شرمنده باشم

هر کس به اندازه مدت تفکر در زندگیش به او رسیده و احساسی غیر قابل بیان از او دارد

10/6/1388

[ سه‌شنبه ۱٠ شهریور ،۱۳۸۸ ] [ ٦:٠٩ ‎ب.ظ ] [ مهدی وزیریان ]

خداوند در قرآن به پیامبر (ص) فرمود: برای یادآوری (ذکر) آمدی

و نیز فرمود: ما به هر کس خوب و بدش را الهام کردیم

معنای "انسان" فراموش کار است

کار ما جز یادآوری خوبی های ودیعه گذاشته مان است؟

10/6/1388

[ سه‌شنبه ۱٠ شهریور ،۱۳۸۸ ] [ ۳:٢٥ ‎ب.ظ ] [ مهدی وزیریان ]

روح خود را از درون به آتش می کشد. می بینی! زبانه هایش را بر زبان سرخم؟

سحر ولد بیگی

[ سه‌شنبه ۱٠ شهریور ،۱۳۸۸ ] [ ٢:٤٥ ‎ب.ظ ] [ مهدی وزیریان ]

اندیشیدن به اعمال دیگران باعث دوری از خود و بالاتر دیدن خود است. هرچه انسان بیشتر به خود و اعمال خود می اندیشد از دیگران راحت تر می گذرد و اشتباهات انسانی را شبیه می یابد.

9/6/1388

[ دوشنبه ٩ شهریور ،۱۳۸۸ ] [ ۸:۱٦ ‎ق.ظ ] [ مهدی وزیریان ]

بهترین لذتی که در به دست آوردن است، در بخشیدن است.

11/3/1387

[ دوشنبه ٩ شهریور ،۱۳۸۸ ] [ ۸:۱٢ ‎ق.ظ ] [ مهدی وزیریان ]

فکر کردن به اینکه: وای..! خدایا چقدر ناسپاسی کرده ام و گناه و تو مرا بخشیده ای و رسوایم نکرده ای.. و اینکه آرزو دارم مرا در دنیای دیگر ببخشی، باعث بخشیدن دیگران می شود. و لذتی که این مبادله دارد وصف ناپذیر است.

5/3/1387

[ دوشنبه ٩ شهریور ،۱۳۸۸ ] [ ٧:٥٧ ‎ق.ظ ] [ مهدی وزیریان ]

تصوّر مسائل بزرگ تر باعث درک و کنار آمدن با مسائل کوچک تر می شود

مثلاً تفکر در مورد این که همه دوست داریم خداوند ما را به خاطر ناشکری هایمان ببخشد باعث بخشش دیگران می شود

1/3/1387

[ پنجشنبه ٥ شهریور ،۱۳۸۸ ] [ ۱٢:٢٠ ‎ب.ظ ] [ مهدی وزیریان ]

شناخت لایه های درون احتیاج به کشیدن دردهای زیادی برای شخص روانکاوی شونده دارد. نه به علت تلخ بودن آن، به دلیل دور بودن انسان از حقیقت های درونی

هر قدر شخص به غایت و حقیقت خود نزدیک تر باشد، اموری به مانند روانکاوی کمتر او را آسیب می رسانند

در انتهای تیتراژ کارتون Brother bear یک مثال عینی و در عین حال جالب از این موضوع را می بینیم (دیدن خود در آینه به اشکال مختلف).

خنده دار ها و دردناک ها برای ما آنهایی ست که کمتر دیده ایم و از تصور یا درک واقعیت آن دور بوده ایم

[ دوشنبه ٢ شهریور ،۱۳۸۸ ] [ ٢:۳۸ ‎ب.ظ ] [ مهدی وزیریان ]

خواب و تعبیر آن همیشه مورد توجه بوده است. انسان به دنبال کشف غیب با دستاویز به هر ممکن است

شاید "فروید" بیش از سایرین بر خواب و آرزوهای کوفته تأمل کرده باشد

هر چه مسیر زندگی مستقیم تر (صراط مستقیم)، خواب ها  نمایانگر آنچه به حقیقت است و هر چه در کشاکش زندگی پیچ و تاب و انحراف بیشتر، خواب ها بی نتیجه و سطحی

1/6/1388

پی نوشت: از خواب بیشتر خواهم نوشت

[ یکشنبه ۱ شهریور ،۱۳۸۸ ] [ ٦:۱٥ ‎ق.ظ ] [ مهدی وزیریان ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

به خود فکر کن... و درست که بیندیشی.. تنها دیگران را می بینی
نويسندگان
لینک دوستان
صفحات اختصاصی
پيوندهای روزانه
امکانات وب
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت